Skolutvecklingsseminarium i Kalajoki 9 – 10 mars

image

På måndag morgon åkte 17 Pedersöre rektorer, utbildningsdirektör Rolf Sundqvist och läroplanskunniga Siv Saarukka med buss till Kalajoki. Under dagen anslöt sig också Michael Uljens från ÅA och Torbjörn Sandén från Cll.

På förmiddagen inledde Rolf fortbildningsdagarna med att ge feedback på det pågående skolutvecklingsarbetet. Han drog sig till minnes starten i Kivitippu för ett år sedan och kunde konstatera att det har hänt otroligt mycket ute i våra skolor. Den pedagogiska diskussionens vågor går höga i våra lärarrum. Håkan fortsatte med att dela med sig av nyttiga tankar kring hur det är att organisera utvecklingsarbetet på skolan.

Inför seminariet skulle alla deltagare läsa John Hatties bok Synligt lärande, kapitel 2, 3 och 11. Vi tycker att de som har skrivit läroplanen verkar ha läst Hatties bok eftersom hans funderingar om att synliggöra lärandet framkommer på många olika sätt i den allmänna delen av läroplanen. Varje elev är unik och undervisningen skall utgå från eleven. Eleverna skall vara aktiva lärande och lära sig se helheter och kunna använda sin kunskap mångsidigt. Varje lärare är också unik. Vi kan mycket, vi vet mycket och vi skall lära av varann = kollegialt lärande. Hattie menar att ständig återkoppling till det man lär sig sker genom självvärdering, kamratrespons och fortgående handledning i lärprocessen.

Siv Saarukka hade förberett frågor som vi skulle diskutera och analysera utgående från Hatties tankar och text. Vi blev indelade i fem grupper och fördjupade oss i texterna.

image

Vi SKUTTade vidare med Michael Uljens efter kaffet. Alla rektorer och lärare i kommunen besvarade i oktober/januari en enkät, SKUTT, som ställde frågor kring verksamhetskulturen i våra skolor. Enkäten innehöll frågor och påståenden om skolans målsättningar, sociala klimat, läroplan, undervisningsmetoder, verksamhetskultur, utvärderingsformer, ledarskap, kompetensutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete. Enkäten innehöll inte frågor om skolans prestationsnivå eller elevernas resultat i kunskapsmätningar.

För rektorerna presenterade Michael resultaten kommunvis när det gällde kapitel 4: Skolans undervisningspraxis och kapitel 5: Skolutveckling, med att jämföra Vad tyckte rektorerna? Vad tyckte lärarna? Vissa skillnader framkom. Resultaten presenteras och diskuteras med lärarna på respektive skola under vårterminen.

På tisdag förmiddag inledde Ritva Kulla med en dikt av Karin Boye:

vc3a4g

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd –
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Det här tyckte vi att var en bra inledning till vår diskussion av Utvecklingsplan 2.0.

image

Maria Östberg och Frank Hjulfors berättade om sin skolas utvecklingsplan och om hur de har upplevt arbetet med den. Väl förberett och intressant. Sedan redogjorde vi, Ann-Helen och Susanne, för vilken koppling det finns mellan läroplansarbetet och det utvecklingsarbete som sker ute i våra skolor.

Sedan delades vi in i våra Toppkompetensgrupper. Där fortsatte vi att fundera över hur version 2.0 av utvecklingsplanen skall se ut. Utmaningen för den här versionen är att vi alla skall fundera över och utveckla verksamhetskulturen på våra skolor. Senare presenterades resultaten för hela gruppen.

Dagen avslutades med att våra inbjudna gäster fick ge respons på vårt utvecklingsarbete.

Torbjörn Sandén var med för att få idéer och inspiration till hur man kan presentera resultaten av SKUTT och och gå vidare med dem. Han tycker att seminariet har varit väl strukturerat och sprudlat av idéer. Alla har fått komma till tals. En utmaning för rektorer är att ta med sig idéerna tillbaka till skolan och få dem implementerade i skolans vardag.

Michael Uljens föreslog att vi skall fundera kring: Hur fungerar vår skola som en lärande organisation?

Synligt lärande lyfts fram i ett eget delkapitel i LP 2016 (punkt 2.3 s. 14-15). Läs det!

Siv Saarukka vill att eleverna skall få vänja sig vid att genomföra självbedömningar. En lågstadieskola i södra Finland har mitt i terminen en hel vecka när alla elever i åk 1-6 processar självbedömning. Hur kan vi utveckla elevernas självvärdering? Hon menar att texterna om bedömning och utvärdering i läroplanen är rätt så utmanande. Dem skall vi i Pedersöre ta oss an under nästa läsår.

Nu sitter vi på bussen hem. Vi får känna oss väldigt nöjda och tacksamma för att vi har fått vara med om detta seminarium och hoppas att resultatet av våra diskussioner och insikter kommer att synas i alla lärarrum i Pedersöre kommun.” Rektorer gör skillnad!” (Hattie)

 

Lämna en kommentar